De werking van een vermogensbank

 

Vermogensbank MAHA Kleinjan Diesetechniek
Sinds eind 2012 beschikt Kleinjan Dieseltechniek over een van de meest geavanceerde vermogensbanken: De MAHA MSR500.
Met deze vermogensbank kunnen we alle personenauto’s en bestelwagens testen, van een Smart tot een verlengde VW Crafter.

4x4 en hybride

Met deze nieuwe vermogensbank kunnen we op alle 4 wielen het afgegeven vermogen meten. Ook is er te zien hoe de verhouding is van het vermogen naar de voor- en achterwielen.
Verder is het mogelijk om te meten aan elektrische en hybride voertuigen, we kunnen zelfs de rollen aandrijven om zo de terugwinenergie te meten

Werking

Vermogensbank MAHA Band op rolEen vermogensbank (ook wel rollenbank genoemd) is een testopstelling waarbij het voertuig de rollen aandrijft die onder de vloer gemonteerd zitten. In ons geval (MSR500) is de diameter van de rollen dus 500mm. Deze rollen zijn verbonden met een rem die elektronisch bediend wordt en diverse meetapparatuur om het geleverde vermogen te kunnen meten.
Een softwareprogramma zorgt ervoor dat de gemeten data netjes in een grafiek komt. Zo krijg je een duidelijke weergave van het vermogen en koppel tijdens de meting.
Door een speciale functie is het ook mogelijk om de aandrijfverliezen van de auto te meten zoals deze in de banden, wiellagers en versnellingsbak voorkomen. Hierdoor kan ook het motorvermogen berekend worden.
Tevens hebben we de mogelijkheid om diverse gegevens in de grafiek mee te laten lopen zoals turbodruk, raildruk, lambda-waarde, etc.
Omdat de auto stil staat terwijl deze toch een flink vermogen moet leveren zijn een aantal grote ventilatoren geplaatst om de rijwindkoeling te genereren.

Diagnose
Vermogensbank MAHA Meetapparatuur

De vermogensbank is tegenwoordig een onmisbaar gereedschap bij de diagnose van storingen die in een auto optreden.
Door middel van de vermogensbank kunnen we een bepaalde rijcyclus steeds weer opnieuw laten plaatsvinden. Als een klant bijvoorbeeld de klacht heeft dat zijn auto steeds een hikje geeft bij optrekken tussen 80 en 90 km/uur dan kunnen we dit zo vaak testen als nodig is.
Dit is natuurlijk een stuk nauwkeuriger en veiliger dan wanneer dit op de openbare weg moet gebeuren.
In combinatie met onze uitleesapparatuur van Bosch, Delphi, Denso en GMTO zijn we in staat om diagnose te doen aan vrijwel alle voorkomende dieselvoertuigen.

Voordelen
Vermogensbank MAHA Uitlaatgasafzuiging

Ten opzichte van onze vorige vermogensbank heeft de MAHA MSR500 een aantal voordelen:
Meting op alle 4 wielen, dus zowel 4 wheel drive als 2 wheel drive. Bij een vierwiel aangedreven voertuig kan ook worden gemeten hoe de vermogensverhouding is tussen de voor- en achterwielen.
Omdat er maar 1 rol per wiel is (de band staat bovenop het wiel) zijn de condities van de band vergelijkbaar met die op een wegoppervlak. Hierdoor is er een optimale krachtoverbrenging op de rol en aanzienlijk lagere band temperaturen ten opzichte van dubbele rollen. Ideale voorwaarden voor continue testen zoals bij onderzoek naar motortemperaturen.
De beide rollen zijn gesynchroniseerd, dat betekend dat bij een voorwielaangedreven auto ook de achterste rollen automatisch worden aangedreven. Dit heeft als voordeel dat er geen foutmeldingen komen op het ABS en ESP systeem. Hierdoor zou het motormanagement namelijk het vermogen kunnen beperken.

Technische gegevens

Het maximaal testbare wielvermogen van de MSR500 is 520 kW (700 pk) en een koppel van 7000 N. De maximumsnelheid is 300 km/uur.
De kleinste wielbasis is 1800mm en de grootste 4400. Het maximale gewicht per as is 2500 kg.
Klik hieronder voor een video impressie van de vermogensbank.