Sinds eind 2012 beschikt Kleinjan Dieseltechniek over een van de meest geavanceerde vermogensbanken: De MAHA MSR500.
Met deze vermogensbank kunnen we alle personenauto’s en bestelwagens testen, van een Smart tot een verlengde VW Crafter.
4x4 en hybride
Met deze nieuwe vermogensbank kunnen we op alle 4 wielen het afgegeven vermogen meten. Ook is er te zien hoe de verhouding is van het vermogen naar de voor- en achterwielen.
Verder is het mogelijk om te meten aan elektrische en hybride voertuigen, we kunnen zelfs de rollen aandrijven om zo de terugwinenergie te meten
Werking
Een vermogensbank (ook wel rollenbank genoemd) is een testopstelling waarbij het voertuig de rollen aandrijft die onder de vloer gemonteerd zitten. In ons geval (MSR500) is de diameter van de rollen dus 500mm. Deze rollen zijn verbonden met een rem die elektronisch bediend wordt en diverse meetapparatuur om het geleverde vermogen te kunnen meten.
Een softwareprogramma zorgt ervoor dat de gemeten data netjes in een grafiek komt. Zo krijg je een duidelijke weergave van het vermogen en koppel tijdens de meting.
Door een speciale functie is het ook mogelijk om de aandrijfverliezen van de auto te meten zoals deze in de banden, wiellagers en versnellingsbak voorkomen. Hierdoor kan ook het motorvermogen berekend worden.
Tevens hebben we de mogelijkheid om diverse gegevens in de grafiek mee te laten lopen zoals turbodruk, raildruk, lambda-waarde, etc.
Omdat de auto stil staat terwijl deze toch een flink vermogen moet leveren zijn een aantal grote ventilatoren geplaatst om de rijwindkoeling te genereren.
Diagnose
De vermogensbank is tegenwoordig een onmisbaar gereedschap bij de diagnose van storingen die in een auto optreden.
Door middel van de vermogensbank kunnen we een bepaalde rijcyclus steeds weer opnieuw laten plaatsvinden. Als een klant bijvoorbeeld de klacht heeft dat zijn auto steeds een hikje geeft bij optrekken tussen 80 en 90 km/uur dan kunnen we dit zo vaak testen als nodig is.
Dit is natuurlijk een stuk nauwkeuriger en veiliger dan wanneer dit op de openbare weg moet gebeuren.
In combinatie met onze uitleesapparatuur van Bosch, Delphi, Denso en GMTO zijn we in staat om diagnose te doen aan vrijwel alle voorkomende dieselvoertuigen.
Voordelen
Ten opzichte van onze vorige vermogensbank heeft de MAHA MSR500 een aantal voordelen:
Meting op alle 4 wielen, dus zowel 4 wheel drive als 2 wheel drive. Bij een vierwiel aangedreven voertuig kan ook worden gemeten hoe de vermogensverhouding is tussen de voor- en achterwielen.
Omdat er maar 1 rol per wiel is (de band staat bovenop het wiel) zijn de condities van de band vergelijkbaar met die op een wegoppervlak. Hierdoor is er een optimale krachtoverbrenging op de rol en aanzienlijk lagere band temperaturen ten opzichte van dubbele rollen. Ideale voorwaarden voor continue testen zoals bij onderzoek naar motortemperaturen.
De beide rollen zijn gesynchroniseerd, dat betekend dat bij een voorwielaangedreven auto ook de achterste rollen automatisch worden aangedreven. Dit heeft als voordeel dat er geen foutmeldingen komen op het ABS en ESP systeem. Hierdoor zou het motormanagement namelijk het vermogen kunnen beperken.
Technische gegevens
Het maximaal testbare wielvermogen van de MSR500 is 520 kW (700 pk) en een koppel van 7000 N. De maximumsnelheid is 300 km/uur.
De kleinste wielbasis is 1800mm en de grootste 4400. Het maximale gewicht per as is 2500 kg.
Klik hieronder voor een video impressie van de vermogensbank.
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.