Op deze pagina vindt u een korte uitleg over de werking van het roetfilter,ook wel genoemd DPF (Diesel Partikel Filter)
Wat er mis mee kan gaan (verstopt filter, foutcodes etc) en natuurlijk wat de oplossingen zijn.
Vrijwel elke dieselauto vanaf bouwjaar 2004 is voorzien van een roetfilter om te kunnen voldoen aan de emissie eisen die door de overheid worden gesteld.
Deze eisen hebben vooral betrekking op het beperken van fijnstof
het filter kun je zien als een opvangvat waarin gedurende een paar honderd kilometer de roetdeeltjes worden opgeslagen.
Als de sensoren rondom het roetfilter detecteren dat het vat vol raakt met roetdeeltjes zal de electronica gaan regenereren. Dat wil zeggen dat er extra brandstof wordt ingespoten zodat de temperatuur van het uitlaatgas flink omhoog gaat. Door deze extra hitte zullen de roetdeeltjes in het filter verbranden tot as en CO2. De asdeeltjes nemen maar een fractie van de ruimte in van de roetdeeltjes en blijven achter in het filter.
Afhankelijk van hoe effectief het hele systeem werkt zal er dus bij elke regeneratie een bepaalde hoeveelheid as in het roetfilter achterblijven en op den duur raakt het filter vol met deze asdeeltjes. De fabrikant geeft dan aan dat het filter vervangen moet worden, vaak bij een bepaalde kilometerstand tussen de 120.000 en 200.000 km.
Het zal duidelijk zijn dat vervanging nogal drastisch is, het roetfilter zit namelijk alleen maar vol met roet en asdeeltjes.
Kleinjan dieselcenter biedt u al enkele jaren de mogelijkheid om uw roetfilter te reinigen. Hiervoor gaat het filter een nachtje in een speciale oven en doorloopt hier een computergestuurd temperatuurtraject. Op deze manier zijn we er zeker van dat alle roetdeeltjes verast zijn. De volgende ochtend kan het filter worden uitgeblazen in een cabine zodat deze weer geheel schoon is. Je hebt dan een roetfilter dat net zo schoon en goed is als toen deze uit de fabriek kwam.
De kosten voor het reinigen van het roetfilter zijn 250 euro ex. BTW . Na reinigen wordt deze weer door TIG-lassen dichtgelast.
Helaas komt het nogal eens voor dat het roetfilter verstopt raakt door andere oorzaken als de normale roetproductie van de dieselmotor.
Als een motor bijvoorbeeld veel olie verbruikt zal dit een vettige laag geven in het roetfilter waardoor deze binnen de kortste keren dicht zit. Ook problemen zoals een defecte EGR klep of verkeerd werkende verstuivers / injectoren kunnen letterlijk roet in het eten gooien.
In zo’n geval zal reinigen van het roetfilter slechts een tijdelijke verbetering geven en moet dus verder gezocht worden naar de werkelijke oorzaak. Het dicht raken van het roetfilter is dan puur een gevolg en niet de oorzaak.
Je hebt niet altijd in de gaten dat een roetfilter vol raakt, sommige systemen geven dit duidelijk aan middels een controle lampje of een melding in het display, maar vaak krijgen we auto’s binnen met vage klachten zoals te weinig vermogen in deellast of stank in de auto.
Als een garagebedrijf bij de eerste diagnose geen foutcodes kunnen vinden dan is het niet meteen duidelijk dat een roetfilter hier mee te maken heeft.
Kleinjan Dieselcenter is dan de specialist bij uitstek om een juiste diagnose te stellen.