Verstuivers
Voor een goede werking van het systeem is het belangrijk dat de verstuiver optimaal functioneert. Om verzekerd te zijn van een 100% betrouwbare diagnose kunnen we de verstuiver los testen. Dit geldt voor zowel oude als nieuwe technieken: van standaard, tweetraps tot common rail (met of zonder piëzo techniek) en zelfs pompverstuivers. Voor elke inspuittechniek geldt een eigen testmethode met eigen voorschriften. Als een van de weinige specialisten in Nederland testen we ook de pompverstuivers van Volkswagen/Audi, Volvo, John Deere en Landrover Td5. Na het testen ontvangt u als eigenaar of garagebedrijf van het voertuig een testrapport.
Wat testen en meten we? In het verleden ging dit vooral om de openingsdruk en de controle van het sproeibeeld. Tegenwoordig gaat het bij de metingen met name om de opbrengst en de doorlekhoeveelheden van de retour.
Na het testen en meten zorgen we - bij afwijkingen van de norm - ook voor de revisie of vervanging van de verstuiver.
De opbrengst van de benzine injector bepaalt het gedrag van de motor. Als de injector onvoldoende benzine levert gaat de motor onregelmatig lopen. In zo’n geval is de injector vaak vervuild. Om zekerheid te krijgen over het functioneren van benzine injectoren kunnen we deze testen. Dit kunnen we ook met benzine injectoren van motoren met directe inspuiting (o.a. GDI, T(F)SI , Ecotec, Blue efficiency).
Mocht uit de test blijken dat de injector vervuild is, dan reinigen we deze zorgvuldig. Daarna controleren we of de motor nu wel goed functioneert. Het probleem is op dat moment verholpen, maar de dieper liggende oorzaak is nog niet weggenomen. De bron van de vervuiling zit immers in de auto zelf. Daarom adviseren we meestal een nabehandeling met additieven.
De naam zegt het al: de brandstofpomp moet brandstof pompen. Maar dat is niet het enige. De pomp moet ook exact de goede druk genereren. Hij moet de brandstof op de juiste tijd verpompen. In precies de juiste hoeveelheid. Precisiewerk dus!
We voeren eerst een visuele en mechanische inspectie uit op de brandstofpomp. Hiermee controleren we de pomp op mechanische schade die de oorzaak kan zijn van prestatieproblemen. Ook voorkomen we zo dat eventueel aanwezige schade escaleert tijdens het testen, waardoor grotere schade kan ontstaan. Daarna testen we de pompen op testbanken die de situatie op de motor nabootsen.
Diesel Center Kleinjan beschikt voor vrijwel elke brandstofpomp over een testopstelling. Hiermee testen we alle merken brandstofpompen elektronisch op de fabriekswaarden en signaleren we zelfs de allerkleinste afwijkingen. Bij schade verzorgen we een gerichte reparatie of bieden we een ruilpomp aan.